17 de març de 2015

XII Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus

D’ençà l’any 2000 el MAMT (Museu d’Art Modern de Tarragona) esdevé un punt de trobada per a la reflexió sobre les relacions entre museu i pedagogia. En col•laboració amb la Universitat Rovira i Virgili, anualment es convoquen les Jornades de Pedagogia de l’Art i Museus. L’objectiu d’aquestes jornades es basa en la voluntat de refermar la relació dels centres educatius amb els museus, especialment d’art, així com palesar la repercussió positiva que suposa per a l’entorn habitual d’un museu el seu ús com a eina d’aprenentatge i aconseguir arribar a sectors de públics cada cop més amplis, interessats en la vida activa dels museus. 

Una part important de l’aventura creativa del segle xx, i del que hem recorregut del segle xxi, s’ha orientat cap al paper social de les arts. El propòsit de dotar el quefer dels artistes d’un sentit social, compromès, la seva voluntat de participar en l’arena del debat col·lectiu, no són idees noves. Contra la idea de l’artista encasellat en la soledat del seu estudi, una àmplia nòmina d’artistes, escriptors i músics ha entès, des de Goya fins als nostres dies, les possibilitats de les arts per assenyalar, a vegades de manera rotunda, inequívoca, descarnada, realitats potser incòmodes que fan abaixar la mirada dels seus conciutadans.

Els canvis de forma i de significat que han experimentat les arts en les darreres dècades han propiciat un eixamplament de les pràctiques que agrupem sota l’epígraf art. Ara ens plantegem seriosament la possibilitat que l’art no sigui (solament) el resultat del treball individual d’un creador singular, sinó el producte d’una interacció col·lectiva. Entenem també que les arts no han de funcionar, necessàriament, en un mode de transmissió vertical, des de la cultura d’experts (encarnada en el museu) cap a la col·lectivitat, que hom suposa ignorant i àvida de productes culturals d’excel·lència. Ben al contrari, una de les formes en què s’està redefinint el rol de l’artista és com a catalitzador de projectes que incideixen en una realitat concreta, en un context específic, amb incidència en un grup humà determinat. L’artista s’immergeix en un barri, en un casal d’avis, en un centre de secundària o es compromet amb un col·lectiu dels que solem catalogar com “en risc d’exclusió”. Escolta, acompanya, catalitza inquietuds i projectes, i aporta el seu bagatge des dels sabers artístics per donar-los forma visible.

Atents a aquesta nova sensibilitat social, concretada en contextos específics i coconstruïda amb persones i grups potser aliens a la institució art, molts museus entenen la seva tasca educadora com un esforç per acollir i donar suport a aquest tipus de projectes. A les XII Jornades de Pedagogia de l’Art i Museus, tindrem ocasió de conèixer i compartir les idees en què es fonamenta aquesta nova manera d’entendre la funció social de l’art i els museus, i sentirem, de la mà dels seus impulsors, el relat d’algunes de les experiències més interessants que s’han fet al nostre país en aquesta línia.

Us deixem ací l’enllaç d’aquestes jornades, que enguany es celebren el 29 d’abril, per si esteu interessats en anar-hi, així como el programa: Triptic_Pedagogia_2015

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Tags: ,
Posts relacionats
Comments

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>